Nová možnost růstu Vaší firmy (2 .díl)

11. října 2009 v 21:04 | Michal Klečka |  Seriály na pokračování

V 1. díle tohoto seriálu jsem se zabýval novinkami v oblasti internetového obsahu i připojení a nakonec došel k tomu, že odborný tisk i weby jsou sice plné článků o technologických novinkách, nicméně skutečná realita je možná někde trochu jinde.
Abych měl zcela jasno, oslovil jsem 10 největších bezdrátových poskytovatelů internetu v ČR a zeptal se jich, jak to oni vidí s těmito technologiemi ve vlastních sítích (podívejte se, na jaké otázky odpovídali).

A jak jsem před týdnem slíbil, anonymní výsledky této malé ankety máte nyní před sebou:

1. 6 z 10 dotázaných poskytovatelů vůbec nezná specifikace a možnosti technologie WiMax a o její implementaci neuvažují. Pouze 2 poskytovatelé technologii znají, ale nepřesvědčila je nebo dokonce uvádějí, že je ve srovnání s MikroTikem horší. Pouze jeden dotázaný uvedl, že WiMax používá a druhý, že o tom uvažuje.

Závěr otázky tedy je, že WiMax si v masovém měřítku cestu do českých zemí zatím nenašel a nejúspěšnější firmy v oboru se bez něj dobře obejdou.

2. Opět 7 z 10 dotázaných uvádí, že VoIP je v jejich síti pouze doplňkovou technologií, kterou outsourcují od firem, které se tímto zabývají ve velkém (IPEX…). Jejich příjmy z této služby tvoří pouze 0,1 - 1,5%. Jeden poskytovatel uvádí, že se VoIP věnuje naplno, ale pouze pro větší firmy. Zbylí dva poskytovatelé uvádí, že jim VoIP přináší cca 4% tržeb a lze tedy předpokládat, že ho aktivně provozují.

Závěr otázky tedy je, že díky VoIP žádná z dotázaných firem výrazně nezbohatne a můj soukromý dojem je pak ten, že ho tyto firmy nabízí jen tak z nutnosti - "aby se neřeklo".

3. 5 z 10 dotázaných o streamovaném videu či IPTV ve své síti vůbec neuvažují ani ho neprovozují. Tři uvádějí, že nějakou variantu streamovaného videa ve svých sítích testují, nicméně zatím nepokročili do žádné použitelné fáze. Pouze dva poskytovatelé uvedli, že IPTV ve své síti provozují, ale bez bližšího vyjádření (počet klientů, nabídka, obchodní model…).

Závěr otázky tedy je, že ačkoliv existuje několik průkopníků tohoto "pozlátka internetu", většina z dotázaných běžně nic podobného zákazníkům nenabízí a přesto jsou velice úspěšnými firmami ve svém oboru.

4. Zde je to zajímavé - 5 z 10 dotázaných poskytovatelů internetu nejčastěji prodává rychlosti 2 mbps download / 256 kbps upload. Dalších 5 dotázaných však nejčastěji prodává rychlosti 8 - 12 mbps download / 2 mbps upload.

Překvapivý závěr otázky tedy je, že úspěch či neúspěch poskytovatele internetu nezáleží na tom, jak vysokou rychlost je jeho síť schopna nabídnout klientům!

A přidám mojí soukromou paralelu -Toyota také nevyrábí nejrychlejší auta na světě. A přesto je největší…

Jste z výsledků překvapeni? Asi ne, viďte…. Výsledky ankety potvrdily i mé očekávání a koneckonců si nešlo nevšimnout, že první díl tohoto seriálu byl naladěný spíše skepticky a "podvědomě" očekával, že nové technologie tak trochu propadnou.

Zkrátka lidé chtějí internet na to, v čem je nejlepší - posílání emailů, čtení novin, on-line diskuze, webová fotoalba, stahování hudby a filmů, chatování atd. Čím dál tím více lidí na internetu běžně pracuje v zaměstnání a večer jsou rádi, že počítač nevidí a mohou zatelefonovat kamarádům "obyčejným mobilem" a podívat se na Vesničku střediskovou v "obyčejné televizi".

Jak to však souvisí s těmi novými možnostmi růstu pro Vaší firmu? Očekáváte, že pro Vás mám nějakou novou technologii, která Vaší firmu vystřelí vysoko před konkurenci? Možná… ale hlavně pro vás mám zamyšlení:

"Vaše konkurenční výhoda nemusí být to, že ve vaší síti máte dvojnásobnou rychlost připojení, že máte internetovou televizi nebo že umožňujete levné volání. Mnohdy to totiž zákazníky vůbec nezajímá."

A co že tedy podle mě zákazníky zajímá? A nejen podle mě, ale i dle názoru samotných zákazníků? Na toto téma mám pro vás připravený zcela samostatný článek, a pokud si mě nedáte do blacklistu, příští týden ho opět odešlu na Váš email.

Michal Klečka
spoluzakladatel společnosti i4wifi a.s.




P.S.: máte k tomuto tématu co říci? Nesouhlasíte se mnou nebo naopak máte podobné zkušenosti? Budu rád, pokud svůj názor vyjádříte v naší diskuzi!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Tom Tom | 8. listopadu 2010 v 18:21 | Reagovat

Zdravim, dle meho nazoru "Co zakaznika zajima nejvice?" je samozrejme spolehlivost a cena sluzby.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama